Monday, December 14, 2009

Terveisiä New Yorkista!



Eilen aamulla taksi tuli tilattuun aikaan klo 6.45, josta olin positiivisesti yllättynyt! Aurinko oli juuri noussut, ja saari oli kauneimmillaan. Puolen tunnin matkan aikana ehdin ihailla tätä uskomattoman kaunista saarta vielä kerran!

Kentällä ei ollut pahemmin jonoa, ja se mikä oli mielenkiintoista, ja erittäin kätevää, että USA:n maahantulo tehtiin jo Bermudan puolella. Ensin tehtiin tavanmukainen check-in, laukut punnittiin (mun laukut painoivat sallitun 23 kg sijasta 25 kg kappale, ei tarvinnut maksaa) ja sitten vein ne itse läpivalaisuun, josta ne jatkoi matkaa.

Mä sitten menin halliin, jossa luki ”Welcome to USA”, ja musta otettiin valokuva, sormenjäljet, ja kuulusteltiin mitä aion tehdä USA:ssa, kauanko olen siellä, miksi lähdin Bermudalta jne…

Kun kone oli noussut, kaartoi se aika korkealla Bermudan ohi, harmi että oli jonkin verran pilviä, muuten olisin varmaan saanut valokuvan johon koko Bermuda olisi mahtunut! Nyt se vain pilkisteli pilvien takaa!

New Yorkissa jätin mun toisen, pyörättömän valtavan laukun, säilytykseen, ja menin odottamaan hotellin ilmaisbussia. Jouduin odottelemaan sitä puolisen tuntia kylmässä (n 6-8c) ja tuulessa (ja sateessa, mutta oli sentään katos pään päällä!)

Kun tulin hotellille, sama jossa yövyin menomatkalla, sain huoneen heti, vaikka check-in aika oli vasta 2,5h kuluttua! Heitin vain kamat huoneeseen ja otin jo seuraavan hotellin bussin takaisin kentälle (niitä menee tunnin välein). Kentältä (tai Federal Circle stationilta) otin ”ilmajunan” Metrolle ja metron Manhattanille. Aikaa yhteensä meni n 1h 15 min.





Manhattanilla oli aivan kauhea ilma, tuuli todella kovaa ja satoi. Mä olin syönyt vain muffinssin aamupalaksi n 8h aikaisemmin, ja myöhemmin yhden myslipatukan, joten nälkä oli mieletön, ja olin myös ihan jäässä, joten suunnistin heti viereiseen mäkkäriin, jossa söin ja join kahvin, ja lämpesin.



Koska en voinut kauheesti shoppailla, kun laukut oli jo ylitäynnä, päätin jättää mun lempikaupan Macy’sin väliin, ettei tule houkutuksia, ja lähdin kävelemään Times Squarelle ja sieltä 5th Avenueta pitkin. Välillä tuuli niin että sateenvarjo kääntyi ylösalaisin, ja ihmispaljoudessa oli välilläaika hankala kävellä, kun kaikilla oli sateenvarjot. Joka kadunkulmassa oli suurin piirtein joku, joka myi sateenvarjoja!

Valokuvia n kauheasti ottanut, koska se oli niin hankalaa sateen ja tuulen takia. Kun kävelin St Patrickin katedraalin ohi, josta olen monet kerrat ohi kävellyt, päätin piipahtaa sisällä. Se oli todella vaikuttava, valtavin katedraali jossa olen koskaan käynyt. Alttarin takana, pienessä ”kappeliosiossa” oli juuri ollut, tai alkamassa, ristiäiset!






Joku Neitsyt Marian "palvontapaikka" tai vastaava


Jeesus ja itämaan tietäjät (?) eivät olleet vielä saapuneet

Tässä vaiheessa olin taas ihan jäässä, ja housun puntitkin oli läpimärät jonnekkin lähes polviin asti, joten päätin että nyt riitti, ja lähdin takaisin hotellille. Matkalla hotellille huomasin että MoMa:ssa oli Monetin näyttely, se olisi ollut kiva nähdä.

Hotellilla sitten lämmittelin, bloggasin, katsoin elokuvan, ja tilasin ruokaa ravintolasta, joka toimittaa hotellille.

Tänään siten aurinko paistaa pilvien välistä ja ja sade ja tuulikin on laantunut. Mä lähden kohtapuolin kentälle odottamaan lentoa jääkylmään kotosuomeen!

P.S Eilen ei kuulemma videot näkynyt, nyt muutin niiden "privacy settings" ja toivottavasti näkyvät!

3 comments:

  1. Onko New York paikka jossa jokaisen joskus pitäisi käydä? USA ei ekana listallani, mutta jos jonnekin Amerikkaan niin sitten ehkä juuri Nykiin.

    Nyt näkyi videot.

    ReplyDelete
  2. Tervetuloa Suomeen, täällä ON kylmä, hrrrr!

    ReplyDelete
  3. Tiia, kyllä mun mielestä ehdottomasti! Vaikka ei USA:sta muuten pitäisikään, niin lähes kaikki rakastuu New Yorkiin! Munkin on aina päästävä sinne uudestaan ja uudestaan. Siellä on todella paljon tekemistä ja näkemistä, ja shoppailu on HALPAA, varsinkin (New Jerseyn puolella) Outlet-malleissa.
    Hyvä että videot näkyy!

    Perheenäiti, kiitos, olenkin jo palellut aika lailla... Onneksi on sauna ja villasukat!

    ReplyDelete